‘Het volmaakte is slechts goddelijke almacht of machinale perfectie. Daar moeten we als mens of als kunstenaar niet naar streven, tenzij via prachtige omwegen.’ – Ann Meskens
Hebben taxichauffeurs gelijk als ze het gekladder van een aap verdedigen als gelijkwaardig aan moderne kunst? Is het mogelijk een kunstenaar in de tram te herkennen? Hoe moet je de studenten van vandaag opleiden – conceptueel of ambachtelijk? Ontheiligt het urinoir van Duchamp het museum, of heiligt het museum het urinoir?
De Vlaamse filosofe Ann Meskens kreeg alle vrijheid om te denken en te schrijven toen ze door de Amsterdamse Gerrit Rietveld Academie werd gevraagd om als gastschrijver haar intrek te nemen in ‘The Grey House’, recht tegenover de school. Ze werd uitgenodigd om er te komen rondwandelen en mocht helemaal haar eigen weg bepalen. Tja, hoe bewandelt een mens de weg van de kunsten? De tred van Ann Meskens is als altijd lichtvoetig, intelligent en humoristisch.
Ann Meskens, The making of: Werkplaats voor mogelijke kunst.
Pb. 216 pagina’s, ISBN 9789047706045, Prijs €24,95. Uitgeverij Lemniscaat.